Hitchcock bácsi (legnagyobb tisztelettel) tudott valamit. Ezt le kell szögezzem, habár jelen pillanatban (még) nem vagyok a filmjei harmadán sem túl, de amit eddig láttam, az megfogott. Együtt küzdöttem Robert Cummings-el a Szabotőrben, s végül együtt zuhantam a mélybe a kémmel a film végén, mert hisz’ a film 1942-ben készült, és mégis magával ragadott a fordulataival. Egyedül rettegtem a Psycho-ban, és sok esetben a szereplők helyett (kis túlzással) futottam messzire a gonosz sorozatgyilkos nagymama (hahaha) elől, s hatalmas szemekkel néztem végig az igazi, eredeti, és zseniális „zuhanyzós jelenetet”. Az végeredmény itt is 10+-ot érdemel, mert habár a film mára természetesen klasszikus, mintsem egy amolyan „illesztgetős” film, szeretnék én 48 évesen ekkora rajongótábort, és ekkora hatással lenni a filmtörténelemre, mint ez a film.

És nemrég egy újabb mesterműnek lehettem nézője, ’58-ból a Szédülés. Kim Novak, s James Stewart vezet végig egy igencsak kanyargós úton, s mikor megérkezel a célhoz, ahol minden más esetben kiszámítható jelenetsor következne, ott ez a (legnagyobb tisztelettel) ravasz brit (a „bulldogképű” egyértelmű tiszteletlenség, nem mondunk ilyet kérem) még rátesz egy lapáttal, nehogy elmondhasd: áh, tudtam én ezt előre!”. Nagy túróst. De talán pont ez a fajta fordulatosság, és különcség elegye teszi filmjeit ennyire nagyszerűvé, és emlékezetessé. Természetesen engem, mint ifjú (ám lelkes) filmest (közel se, viszont jól hangzik) különösen megfog ez a stílus. Mindhárom film képi világa bravúros, remekül fest az összes képkocka, szép, éles és kontrasztos. És pontosan ez az amit irigyelek, és imádok ezen filmekben. Érezni a „nyersséget”, azt, hogy itt még nem két kattintás volt egy vágás, nem volt kis lcd kijelző, mégis meglepő, és roppant hatásos egy-egy jelenet. Gondoljunk csak James Stewart szédelgésére az ominózus templomtoronyban. És meglepő, de az ott alkalmazott technikát Hitchcock úr alkalmazta elsőként s szintén megdöbbentő, hogy a már említett zuhanyzós jelenetet majd’ 70 beállításból vették fel anno.

Egyenlőre ennyi tapasztalatom van filmjeivel kapcsolatban. Mi lesz a következő? Teljesen mindegy, csak egy ravasz öltönyös brit rendezze, akit Alferd Hitchcock-nak hívnak!

 
 

2010. 04. 10.

A bejegyzés trackback címe:

https://havazoo.blog.hu/api/trackback/id/tr22524455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása